Stad Gent vuurt bonusdebat aan

Artikel uit De Standaard
DSCN0425

Uit protest tegen de riante bonussen die de toplui van die banken vorig jaar uitbetaald kregen, heeft het schepencollege van de stad Gent beslist zijn kortetermijnbeleggingen weg te halen bij Dexia en KBC. De stad zal die 30 tot 35 miljoen euro aan werkingsmiddelen de komende weken onderbrengen bij kleinere banken of instellingen die besloten geen bonus uit te betalen omdat ze nog staatssteun kregen.


Volgens schepen van Financiën Christophe Peeters (Open VLD) wil de stad Gent met deze beslissing een 'duidelijk signaal' geven aan de financiële instellingen die staatssteun ontvingen en ondanks een storm van verontwaardiging toch nog een bonus betalen aan hun toplui. 'Die banken lachen hun klanten, in dit geval de belastingbetaler, eigenlijk in hun gezicht uit. Wij reageren nu in de taal die ze begrijpen, de taal van het geld.'

Andere steden als Antwerpen, Kortrijk, Leuven en Mechelen houden voorlopig nog de boot af(1), de Antwerpse schepen van Financiën Luc Bungeneers vindt de Gentse stap zelfs 'naar populisme ruiken'.

De stad Gent wil volgens Peeters nog eerst 'bescheiden beginnen'. De stad is van plan om de 30 tot 35 miljoen euro aan kortetermijnmiddelen - de thesaurievoorraad, in het jargon - de komende weken weg te halen bij Dexia en KBC en over te brengen naar andere financiële instellingen die er een ander bonusbeleid op nahouden of ze besloten niet uit te keren omdat ze een beroep moesten doen op staatsteun.

'Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan ING, dat onder druk van de Nederlandse overheid alsnog besloot geen bonussen te betalen, of aan kleinere groepen zoals VDK of Argenta', suggereert Peeters de potentiële alternatieven die het Gentse stadsbestuur bekijkt.

Keuzes maken

De 250 miljoen euro die de stad heeft gebudgetteerd voor haar loonverwerking en andere langetermijnbeleggingen blijven vooralsnog bij Dexia en KBC geparkeerd. Daar kan verandering in komen als die banken hun loonbeleid niet aanpassen, maar echt vanzelfsprekend is zo'n overstap niet, geeft Peeters toe. 'Om dat mogelijk te maken, moeten er immers aanbestedingen worden georganiseerd en moeten er ook statuten gewijzigd.'

'Het enige wat we willen aantonen, is dat we als klant of als vertegenwoordiger van de belastingbetaler wel degelijk de keuze hebben om te kiezen. Uiteindelijk is dit iets wat iedereen doet als een dienst van een bepaalde leverancier hem of haar niet zint', vat Peeters samen.
Reacties

Dexia zegt in een reactie de beslissing te betreuren maar 'benadrukt opnieuw dat het bezoldigingsbeleid van Dexia volledig in overeenstemming is met de Europese, Belgische en Franse wettelijke en reglementaire bepalingen en dat de beslissingen van de raad van bestuur van de groep hieromtrent unaniem waren'.

'Onze voornaamste zorg is altijd geweest om aan de openbare besturen kwaliteitsvolle producten en diensten aan te bieden die aan hun specifieke behoeften beantwoorden en dit aan een competitief tarief. Dit is en zal altijd onze eerste prioriteit blijven', aldus Dexia.

KBC zegt ook de beslissing van het Gentse schepencollege te betreuren. De groep laat weten dat zehaar verloningsbeleid heeft uitgestippeld volgens de richtlijnen van de Europese en Belgische bankentoezichthouders. De bank wijst er ook op dat de bonussen over een periode van verschillende jaren worden uitbetaald en dat een deel ervan ook is gelinkt aan de uitvoering van het Europese herstructureringsplan. Bovendien werd die verloning unaniem goedgekeurd door de raad van bestuur, waarin ook vertegenwoordigers van de overheid aanwezig zijn, merkt KBC nog subtiel op.

Maar later heeft KBC beslist de uitbetaling van de eerste schijf van de variabele vergoeding over 2010 uit te stellen tot 2012 en te linken aan de afgesproken terugbetaling aan de overheid, stelt de bank-verzekeraar nog. 'Concreet betekent dat dat de CEO en de leden van het directiecomité voor het derde jaar op rij geen betaling van hun variabele vergoeding ontvangen', luidt het in een schriftelijke mededeling. 'Zij wensen op die manier hun verantwoordelijkheid op te nemen en gehoor te geven aan de signalen in de maatschappij.'

KBC-woordvoerster Viviane Huybrecht zegt geen weet te hebben van andere klanten die om dezelfde reden geld weghaalden bij KBC. 'We kregen de voorbije weken wel tien tot vijftien mails van mensen die reageerden. Het aantal reacties is dus beperkt. Het spreekt voor zich dat we daarop antwoorden.'